När njurarna mår bra – Tallriksmodellen

Bra mat håller kroppen i balans och gör att den fungerar och mår bättre. Om njurarna fortfarande fungerar väl eller endast har en liten funktionsnedsättning, rekommenderas en vanlig allsidig kost. Det behövs ingen särskild ”njur-diet”.

För att få bättre kontroll över vad man egentligen stoppar i sig under en måltid, fungerar tallriksmodellen som en bra vägvisare. Tallriksmodellen är en beskrivning av hur proportionerna i en lunch eller middag bör fördelas mellan olika ingredienser. Oavsett om man äter mycket eller litet är proportionerna desamma. Hur mycket man ska äta avgörs av hungern och energibehovet.

Tallriksmodellens tre delar:

Del 1: Potatis, pasta, ris, bulgur och bröd (i första hand fullkorn). En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp.

Del 2: Grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.

Del 3: Kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor. Minsta delen på tallriken.

Livsmedelsverket konstaterar att varannan vuxen svensk och vart femte barn är överviktiga eller feta. Fetma ökar risken för sjukdomar som typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

De generella råd som Livsmedelsverket ger är att äta dubbelt så mycket frukt och grönt, välja nyckelhålsmärkta produkter, äta fisk tre gånger i veckan, använda flytande margarin eller olja i matlagningen, välja fullkorsvarianter av flingor, gryn, pasta och ris. Och framför allt bör majoriteten av oss dra ner på mängden läsk, godis, glass, snacks och bakverk.

 

Läs mer på Livsmedelsverket